Panzerkampfwagen III Ausführung F

Od sierpnia 1939 rozpoczęto dostawy nowiutkich wozów PzKpfw III Ausführung F. Ta wersja nie różniła się za bardzo od poprzedniej wersji - Ausf.E. W Panzerkampfwagen III Ausf.F skorzystano ze sprawdzonego zawieszenia z wersji Ausf.E czyli wyposażonego w zawieszenie z drążkami skrętnymi z sześcioma kołami jezdnymi na poszczególnych osiach wahliwych. Trzy rolki powrotne gąsienic zostały umieszczone nad kołami jezdnymi. Zmieniło się jednak serce czołgu zastosowano nowszy silnik - 12 cylindrowy Maybach HL 120 TRM o mocy 285 koni mechanicznych. Silnik ten miał ulepszony układem zapłonowy oraz zmodyfikowany układ chłodzenia względem montowanego w Ausf.E. Została dodana również osłona deflektora pierścienia wieży z przodu nadbudówki kadłuba. Usunięto atrapy peryskopów przeznaczonych do prowadzenia ognia snajperskiego sprzed kopuły dowódców na później budowanych wieżach. Niektóre wczesne wciąż to miały. Z tyłu podwozia czołgu dodano wyrzutnię granatów dymnych. Do przedniej górnej płyty czołowej zamontowano dwa opancerzone otwory wentylacyjne hamulców.

Pancerz w wersji Ausführung F ma taką samą grubość jak w Ausf. E czyli 30mm z przodu,z tyłu i po bokach wieży. Pancerz z przodu i po bokach kadłuba również miał grubość 30 mm. Pochylone przednie i dolne płyty kadłuba miały grubość 25 mm. Tył kadłuba miał grubość 20 mm. Początkowe PzKpfw III Ausf. F były uzbrojone w działo Kampfwagen Kanone L/46,5 o kalibrze 37 mm i długości 1716mm czyli dokładnie to samo działo które było montowane we wczesnych wersjach Ausführung E.

PzKpfw III Ausführung F były fabrycznie malowane w kamuflażu w kolorze ciemnoszarym (dunkelgrau RAL 46) i ciemnobrązowym (dunkelbraun RAL 45) Od 31 lipca 1940 r. malowano je po prostu dunkelgrau. W późniejszym okresie egzemplarze malowane były na kolor ciemnożółty (dunkelgelb)

Większość z czołgów PzKpfw III Ausf.F została użyta podczas operacji „Fall Gelb” czyli inwazji na Holandię, Belgię i Francję w maju 1940 roku. Czołgi te przechodziły modyfikacje między innymi montowano różne rodzaje wież i dodatkowe opancerzenie a także potężniejsze działo - Kampfwagen Kanone 38 L/42 o kalibrze 50 mm i długości 2100 mm (dokładnie to samo które było montowane w późniejszych wersjach PzKpfw III Ausf. E). Wyprodukowano 435 zamówionych wozów, w 6 fabrykach. Z powodu opóźnień w dostawach pancerza, produkcja przeciągnęła się do kwietnia-maja 1941, a ostatnią partię ok. 75 - 96 czołgów produkowanych od lipca 1940 wyposażono w armatę 50 mm KwK 38 L/42. Złamano przy tym osobisty rozkaz Hitlera, który nakazał uzbrojenie wozów w długolufowe działa 50 mm KwK 39 L/60. Przezbrojenie PzKpfw III wynikało z doświadczeń wyniesionych z kampanii na zachodzie Europy. Armata kalibru 37 mm nie sprawdzała się w walce z dobrze opancerzonymi czołgami francuskimi. Montaż większego działa skutkował koniecznością usunięcia z wieży jednego z karabinów maszynowych. Zmodernizowane wersje użyte były podczas operacji "Barbarossa" czyli ataku na Związek Radziecki oraz w szeregach Deutsches Afrikakorps w Afryce Północnej W wersji Ausf.F został dodany również opancerzony otwór wentylacyjny na dachu wieży i tylnego pokładu silnika, aby umożliwić mu radzenie sobie z kurzem i upałem w Pólnocnej Afryce.

.